Thursday, August 25, 2011

اسرائیل، آمریکا و انگلیس عمیقاً نگران سرنوشت سلاح های شیمیایی لیبی

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل- نظر به اینکه با تداوم یافتن جنگ داخلی در لیبی، آن کشور به بازار سیاه و بزرگی برای قاچاق اسلحه تبدیل شده، منابع اطلاعاتی اسرائیل می گویند بخش مهمی از این سلاح ها از راه مصر وارد نوار غزه شده است.
همزمان، به گفته یک عضو ارشد پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی، تأسیسات هسته ای "تاجورة"، هنوز در حومه شهر طرابلس برقرار است و در آنجا مقادیر زیادی اورانیوم غنی شده انبار گردیده که می توان با آنها بمب موسوم به "بمب های کثیف" تهیه کرد.
منابع نظامی و اطلاعاتی غرب نیز از انبارهای سلاح های شیمیایی، و به ویژه گاز خردل که هنوز در لیبی وجود دارد، نگران هستند. در زمینه این نگرانی ها است که امریکا از شورای انقلابی لیبی خواست که به دقت مراقب این انبارهای خطرناک باشند، مبادا عوامل افراطی بر آنها چنگ بیندازند.
خانم سوزان رایس، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "سی.ان.ان" گفت: همه تلاش آمریکا این است که در وضعیت جدید بوجود آمده در لیبی، سلاح های شیمیایی و گاز خردل به دست تروریست ها نیفتد. همزمان، وزیر خارجه بریتانیا نیز وجود این سلاح های خطرناک شیمیایی را – به ویژه برای خود مردم لیبی، خطرناک دانست، و گفت بعید نمی داند که طرفداران قذافی، این سلاح ها را به کار گیرند.
وزیر خارجه بریتانیا افزود این نگرانی نیز وجود دارد که هواداران قذافی با راکت های دوش پرتاب، هواپیماهای مسافربری را سرنگون سازند. میزان مواد شیمیایی و گاز خردل در لیبی 10 تن و شمار موشک های "اسکاد" و موشک های کتفی 20 هزار قبضه است.


No comments:

Post a Comment